LCHF matkasse

LCHF-metoden för viktminskning kallas med glimten i ögat för njutmetoden. I och med denna kost tror sig kostexperter ha hittat den perfekta balansen mellan att kunna äta nästan hur mycket gott som helst och samtidigt gå ner i vikt. LCHF står för ”Low Carb, High Fat” – alltså mindre kolhydrater och mer fett. Alla som någon gång har försökt att följa en diet vet hur tidskrävande det kan vara. Med en LCHF-matkasse är det inte alls svårt att ta steget mot en ny livsstil och viktnedgång.

Matkassen med LCHF-mat kommer följa metodens devis, så räkna med att recepten och matvarorna som följer med kassen kommer kretsa mycket kring kött, fisk, fågel, ägg, ovanjordsgrönsaker och naturliga fetter. Med andra ord kommer socker och stärkelserik mat – till exempel pasta, ris, potatis och bröd – undvikas i görligaste mån, precis som LCHF-kosten förespråkar. Funderar du på att beställa hem LCHF-kassen? Börja med att jämföra matkassarna hos de olika leverantörerna här nedanför!

lchf matkasseDet här innehåller en LCHF-matkasse

En LCHF-matkasse ska inte ses som hela lösningen på en ny livsstil. Den ska vara en hjälp för dig att byta till och äta den kost du vill ha, och i det här fallet ett slags lågkalorikost. Kassen innehåller upp till fem middagar för mellan två och sex personer. Proteinet i de planerade maträtterna kommer främst från animalier i form av kött, fisk och fågel, fettet från matiga såser och grytor samt kolhydraterna från grönsaker.

Recepten i kassen är framtagna av dietister

Leverantörerna av matkassar vill att du ska få en så bra matupplevelse som möjligt, och en bra matupplevelse inkluderar att du ska må bra av det du äter. För att kunna erbjuda dig nyttiga och näringsrika måltider har de tagit hjälp av dietister och andra kostexperter, som utvecklar recepten i kassarna.

Det kan ju vara så att du är den enda i hushållet som äter LCHF-kost. Detta till trots kan hela hushållet ändå ha stor glädje av maten i LCHF-matkassen, då recepten enkelt kan kombineras med exempelvis fler kolhydrater. Minska bara på proteinet och fettet på tallriken för att göra plats åt annat gott!

Nya kunder får ett prova på-pris på LCHF-kassen

Som med all annan specialkost och dieter är LCHF-kassen å ena sidan något dyrare än de ”vanliga matkassarna”. Å andra sidan får du i och med denna färdiga kasse ett helhetskoncept som gör det lättare för dig att hålla dig till dieten – säg hejdå till onödiga och dyra bantningskurer! I egenskap av ny kund får du ett prova på-pris på en LCHF-matkasse. Prova på-priset kan ge dig upp till 50 procent rabatt på din första matkasse.

Så här beställer du en matkasse med LCHF-kost

Skrolla upp till vår prisjämförelselista i vilken du enkelt kan se skillnaderna mellan de olika leverantörernas LCHF-matkassar. När du har hittat en kasse du är intresserad av, klicka dig vidare till leverantörens nätbutik från vår länk. Sedan kan du enkelt och smidigt utnyttja din ny kund-rabatt och göra din beställning.

LCHF-mat: En nybörjarguide

Inspirerade av Kostdoktorn.se vill vi här dela med oss av våra bästa LCHF-tips för nybörjare. Här kommer maten du kan äta och helst bör undvika liksom en glimt av den mat du kan förvänta dig att få i din LCHF-matkasse.

Mat du kan äta

  • Kött: Vad gäller kött kan du äta nöt, gris, vilt och kyckling. I LCHF-kosten är det viktigt att du får i dig fett, så behåll fettranden och skinnet på kycklingen.
  • Fisk och skaldjur: Du kan äta alla fisk- och skaldjurssorter, men satsa gärna på de feta fiskarna som lax och makrill. Eftersom du bör undvika kolhydrater så gott det går, rekommenderas det att du inte panerar fisken.
  • Ägg: Det går bra att äta ägg i alla former.
  • Naturligt fett: Använd helst smör och grädde i matlagningen – varför inte tillaga en sås eller gryta?
  • Ovanjordsgrönsaker: Det går alldeles utmärkt att ha med ovanjordsgrönsaker, såsom blomkål, broccoli, sparris, squash, aubergine, avokado, gurka, lök, tomat och så vidare, i dina maträtter.
  • Mejeriprodukter: Satsa på de fetaste mjölkprodukterna utan tillsatt socker. Hellre 40-procentig grädde än en lättversion!
  • Nötter: Om du blir sugen på snacks kan du äta en handfull nötter. Gör det bara inte till en ovana.
  • Bär: Du kan äta bär då och då, och eftersom det här är LCHF kan du med fördel toppa dem med fet, vispad grädde.

Mat du helst bör undvika

  • Socker: Från juice och sportdrycker till kaffebröd och glass till läsk och godis – uteslut så mycket socker du bara kan! Undvik även sötningsmedel.
  • Stärkelse: Skippa helst pasta, potatis, ris, bröd och müsli, och då även fullkornsprodukter.
  • Margarin: Var observant på att det är riktigt smör du ska äta, inte margarin, som är en ohälsosam imitation av smör.
  • Frukt: Du kan äta frukt som naturligt godis, om du nu blir sugen. Men glöm inte bort att frukter också är en källa till socker.